MIKINA DIMUNOVÁ – autorka nového loga projektu MISS SLOVENSKO

Nové finalistky predstavíme 12. mája
10. mája 2021
Toto sú nové finalistky MISS SLOVENSKO
12. mája 2021

Súťaž MISS SLOVENSKO má po pätnástich rokoch nové logo. Jeho autorkou je grafická dizajnérka Mikina Dimunová, ktorá stála aj za tým predchádzajúcim. O redizajne loga, ale aj o jej zaujímavej práci si prečítajte v rozhovore.

 

 

Pre súťaž Miss Slovensko ste vytvorili prvé logo v roku 2006, kedy vás oslovila vtedajšia riaditeľka Lucia Hablovičová. Ako vnímate tento projekt?

Spomínam si, že to pre mňa bola veľká pocta a zároveň aj prvý naozaj veľký projekt. Moja generácia na súťaži miss vyrastala, bola to pre nás udalosť roka. V tom čase jedna z mála platforiem, kde sa vedela mladá žena zviditeľniť. Medzitým sa však úpne zmenila doba a žena je dnes vnímaná, oveľa komplexnejšie, ako len objekt krásy. A tak aj moje očakávania od tohto typu súťaže sú trochu posunuté.

 

S požiadavkou na zmenu prišiel riaditeľ súťaže Miss Slovensko Michael Kováčik. Prekvapila vás táto požiadavka?

Myslím, že prišla v správnom čase a vážim si dôveru, ktorá neopadla ani po 15. rokoch. Po takom dlhom čase si aj tá najetablovanejšia značka vyžaduje transformáciu do aktuálnych podmienok.

 

Kedy je podľa vás vhodný čas na zmenu logotypu?

Nemala by to byť estetika, čo núti značku zmeniť identitu. Najvhodnejší čas na zmenu je vtedy, keď značka chce komunikovať vnútorný prerod, zmenu konceptu projektu, alebo ide o funkčnú zmenu, ktorá môže viesť k lepšej aplikácii a rozpoznateľnosti.

 

Ako by ste opísali nový redizajn loga súťaže a čo vás inšpirovalo?

Išlo mi predovšetkým o jasnú kontinuitu voči predchádzajúcemu logu, ktoré dlho fungovalo. Tiež som cítila potrebu ho zjednodušiť a vytvoriť variabilnejšie verzie. Nové logo je sériou foriem, ktoré sa môžu obmieňať, ale ostáva v nás pocit, že vidíme rovnaký princíp. Ideovo je nosným motívom krivka, ktorá symbolizuje ladnosť a pohyb. Mojou hlavnou inšpiráciou je zostupovanie zo schodov, keď sa vyhlási meno finalistky a ona kráča a my sme všetci v napätí. Schody emočne symbolizujú očakávanie, poradie ale aj rebríček víťaziek. Vždy pre mňa bolo fascinujúce, že sa dá súťažiť v takej disciplíne, akou je krása.

 

Koľko verzií má naše nové logo a koľko hodín napríklad strávi dizajnér pri výrobe jedného logotypu?

Máme základnú formu logotypu, čo je celý nápis Miss Slovensko a pribudla forma skratky, ktorou je monogram M, ktorý je ľahko rozpoznateľný pre svoju unikátnu, diagonálne zrezanú formu. Potom existujú sekundárne kombinácie, ktorých je okolo 10. Čím viac času strávi dizajnér na dizajne identity, tým je vyzretejšia.

Ako grafická dizajnérka ste už pracovali na mnohých projektoch, ktoré sa spájajú s fashion. Medzi nimi je napríklad magazín Emma alebo komunikačný dizajn pre brošne Skvost. Hoci by sa mohlo zdať, že máte blízko k ženským projektom pracovali ste aj pre iné značky. Ktoré napríklad?

Je ich mnoho, myslím, že som už urobila niečo cez 100 komplexnejších vizuálnych identít. Venujem sa značkám, ktoré reprezentujú životný štýl, kreatívny biznis a umenie. Najznámejšie sú Nehera, Neva Oslo – Zuzana Spustova, Marcel Holubec W., Vermi – Dary Rolins, Cena Nadácie Tatra banky za Umenie, Kid. Shop up!, concept stores Slávica a Diagram, Meadows, Ivana Mentlová a mnoho ďalších..

 

Máte za sebou aj stáže v zahraničí. Vo viacerých rozhovoroch sa pýtajú práve na tú francúzsku, kde ste dostali možnosť pracovať aj pre svetoznámu značku Chanel. Čo by ste odporúčali každému novému dizajnérovi, ktorý sa rozhodne získavať skúsenosti v zahraničí? Aké boli tie začiatky?

Nebáť sa, je základ. Strachom sa dá stratiť v živote veľa času. Na príležitosti by sme nemali čakať, ale mali by sme si ich vytvárať, lebo každá nás formuje a môže nás posúnúť vpred.

 

 Mnohí z nás sledujú prácu konkrétnych dizajnérov prostredníctvom jednotlivých značiek. Ktorí ľudia sú vašou obľúbenou inšpiráciou alebo pohladením duše?

Je ich mnoho a neustále pribúdajú. Mňa inšpirujú tí, ktorí sú autentickí, svojskí a dokážu byť rukopisom stále rozpoznateľní, ale aj napriek tomu vedia vždy prekvapiť.

 

A na záver ešte otázka – kto, respektíve čo je vaším hnacím motorom pri práci v časoch, kedy sa veľa vecí utlmilo?

Kreatívna práca je sínusoida, sú dni, kedy treba rešpektovať, že človek nevytvorí nič. Snažím sa  také dni využiť na rozvoj. Doba je rýchla a možnosti nekonečné a s týmto faktom treba držať krok. Hnacím motorom a najväčšou inšpiráciou sú moje dcéry a ich nezaťažený pohľad na svet.

 

Foto M.Dimunovej: Jakub Gulyas, Feminity 2021

 

 

 

 

 

 

 

Zdieľajte